Trippling - funkce komfortního blikání
- pro vozy s ovládáním blinkrů řídicí jednotkou (+instalace do vozu Ford Fiesta)
Trippling je funkce komfortního blikání známá spíše z novějších vozů s vyšší výbavou.
Jedná se o příjemného pomocníka při vyjíždění kruhových objezdů, předjíždění, přejíždění z pruhu do pruhu atd. Činnost je naprosto jednoduchá: Při krátkém ťuknutí do páčky blinkrů se provedou 3 zablikání požadovaným směrem a následně se blinkr samočinně vypne.
Obvod Tripplingu jsem měl už na felicii, kde to bylo vzhledem k jednodušší elektroinstalaci podstatně snazší - mechanický přerušovač blinkrů se páčkou připojil na levou či pravou stranu. Přímo na páčce se tedy daly napočítat 3impulzy a po tu dobu nechat sepnuté relátko.
Na Fiestě je ale vše jinak, vše je řízeno elektronicky - pro sepnutí blinkrů na některou stranu je potřeba uzemnit jeden ze vstupů řídicí jednotky. Aby to ovšem nebylo tak jednoduché - v klidovém stavu na vstupním pinu řídicí jednotky nenaměříme 12V, ale cca 0,5V. Až při bližším výzkumu s pomocí osciloskopu zjistíme, že jde vlastně o impulsní signál (na vstupním pinu!) o fekvenci 100Hz se střídou 0,1. Navíc na žádném pinu na páčce nenalezneme jednotlivé "bliky".
Se vším jsem si ale nějak poradil a výsledkem je modul Tripplingu postavený na procesoru AT Tiny13.
Vlastnosti tohoto modulu:
- Určeno pro vozy s ovládáním blinkrů řídicí jednotkou!
- Připojení pouze pomocí 4 vodičů. Svorky pro levý a pravý blinkr jsou zároveň vstupní i výstupní.
- Nastavitelný počet bliknutí.
- Při "klepnutí" do páčky blinkru na některou stranu po dobu kratší než 0,5s se provede nastavený počet bliků.
- Při podržení páčky déle než 0,5s se provede klasicky jen tolik bliků, jak dlouho je páčka v sepnuté poloze.
- Pokud je aktivována funkce trippling a v průběhu automatického blikání je sepnuta páčka pro blikání opačným směrem, je trippling zastaven a bliká se novým směrem.
1. Schéma zapojení
Zapojení...
2. Oživení
a) Vyrobíme a osadíme DPSku
Data pro výrobu plošného spoje jsou ZDE
b) Firmware
Program pro ATTiny není volně přístupný, je to kus mé práce.
c) Nastavení počtu bliknutí
Nastavení se provede následujícím způsobem:
- Jumperem, drátkem, šroubovákem... spojíme piny JP1, tím se modul přepne do režimu nastavení.
- Zapneme blinkr na blikání vpravo. Pokud byly zapojeny vodiče naopak, může to být blikání vlevo ale vždy nastavení funguje jen jedním směrem a je to vodič popsaný jako PRAVY.
- Necháme auto zablikat tolikrát, kolikrát to požadujeme od tripplingu. Lépe je páčku pouze přidržet => tedy nepřepínat do aretace. Přepnutím by modul mohl zachytit zákmit kontaktů a došlo by k chynému nastavení času.
- Po doblikání pustíme páčku, odstraníme propojku a provedeme restart modulu (vypnout-zapnout). Tím se nám načte nový čas pro trippling.
3. Zapojení do auta - příklad Ford Fiesta MK6
a) Obecně
Zapojení do auta je velice jednoduché a mělo by jít aplikovat na většinu vozidel s ovládáním blinkrů řídicí jednotkou.
Vodiče, které je potřeba najít a zapojit v autě:
- Napájecí napětí z klíčku - buď na polohu "I" nebo na polohu "II". Předpokládám že na všech autech je jednodušší poloha "II", tento vodič půjde najít asi na všech autech přímo na konektoru k ovladači světel.
- Voič kostra = zem. K tomuto vodiči standardně páčkou spínáme vstupy do řídicí jednotky, která spouští blikání.
- Vodič spínání levého blinkru. Vodič jehož uzeměním řídicí jednotka dostává pokyn ke spuštění blikání vlevo.
- Vodič spínání pravého blinkru. Vodič jehož uzeměním řídicí jednotka dostává pokyn ke spuštění blikání vpravo.
b) Příklad instalace do Ford Fiesta MK6
Postup montáže:
- Otočením volantem nejprve vlevo a pak vpravo postupně šroubovákem odjistíme horní kryt sloupku řízení.
- Odpojený kryt bude stále upevněn k palubní desce přes gumový závěs, to nám všek nevadí stačí ho jen nadzvednout. Pak již můžeme vlevo vidět konektor C357 zastrčený v páčce blinkrů a dálkových světel N90. Odpojíme konektor - je potřeba podržet pojistku proti vypadnutí konektoru, která je na jeho horní straně. Číslování pinů viz. obrázek. Rozkliknutím se zobrazí další informace.
- Konektor si stáhneme dolů a můžeme na něj začít napojovat modul podle následujícího schématu:
- pin č.6 - zde se objeví napětí po zapnutí zapalování
- pin č.2 - kostra, záporný pól napájení
- pin č.3 - levý blinkr - pokud se tento pin uzemní, řídicí jednotka spustí blikání vlevo
- pin č.1 - pravý blinkr - pokud se tento pin uzemní, řídicí jednotka spustí blikání vpravo
- Zpět zapojit konektor C357 do levé páčky N90, zakrytovat palubní desku a je hotovo.


Tedy vždy paralelně (nic nerozpojovat!!!) na stávající kabeláž napojit:
Pro úplnost kompletní schéma zapojení páčky blinkrů a dálkových světel:

Download
Schéma zapojení a deska plošných spojů ve formátu Eagle 6.2
![]() |
Zařízení nebylo schváleno pro provoz v automobilu proto veškerá montáž a užívání je pouze na vlastní nebezpečí. Autor neručí za škody způsobené montáží ani používáním. | ![]() |