JedlaTech

Elektronika, programování AVR a jedna bílá Felicie

 

Palubní počítač pro vozy Škoda Felicia

Do Felicií se za příplatek montoval palubní počítač TC-6P firmy APRI. Protože však většina u nás prodaných felicí byla v základní výbavě, málokdo si za tento počítač připlatil a tak si dodnes drží cenu jakožto "rarita".

Chtěl jsem mít v autě palubní počítač, ale nebyl jsem ochoten platit 3tisíce za starší a zároveň jsem se chtěl trošku přiučit programování... a tak jsem se pustil do vývoje vlastního palubního počítače.

Popisované řešení je postaveno na procesoru Atmel ATmega32 a měřené informace jsou zobrazovány na displeji mobilního telefonu NOKIA3310.

Funkce palubního počítače:

1. Trocha teorie

Jednoduché blokové schéma palubního počítače:

Popis měření jednotlivých veličin:

2. Elektronika

a) Schéma zapojení

Krátký popis zapojení:

b) Deska plošných spojů a osazovací plán

Pro zachování malých rozměrů byla navržena DPS kombinující SMD součástky s klasickými součástkami s drátovými vývody.

Osazovací plánek se tedy skládá z plánu SMD součástek z jedné strany a klasických součástek z druhé.

Strana SMD součástek: Strana klasických součástek:

c) Seznam součástek:

Součástka Hodnota Pouzdro
R12, R13, R14 1k SMD1206
R6 1k2 SMD1206
R5, R9 4k7 SMD1206
R1, R2, R3, R4, R8, R10, R11 10k SMD1206
R7 100k SMD1206
C6, C7 22p SMD1206
C12, C13 4n7 SMD1206
C2, C4, C5, C11 100n SMD1206
C8, C9, C10 10µ/25V
C1, C3 100µ/25V
D1, D2, D3 1N4007 SMD
T1, T3 BC546 TO-92
T2 BD238 TO-126
F1, F2 200mA MST250
IC1 ATmega32 TQFP44
IC2 7805T TO-220
IC3 PC817 DIP4
Q1 14,7456MHz HC49U/S
Q3 32,768kHz DT38
Konektor pro displej PSL10W
Konektor připojení do auta CANNON15Z
Hallů snímač TLE4905L P-SSO-3-2
2x teplotní čidlo DS18B20 TO-92

3. Kontrukce

a) Hlavní deska

Podoba desky plošných spojů vyrobené dle uvedených podkladů:

Osazená deska plošných spojů:

Připojení Cannon 15 konektoru:

Pin konektoru Význam
1 Signálový vodič teplotního čidla
2 Signálový vodič teplotního čidla
3 Napájecí napětí stálých 12V
4 Napájecí napětí 12V po zapnutí zapalování
5,6 Zem
7 Výstupní napětí 5V
8 Připojení vstřikovacího ventilu motoru
9 Signálový vodič hallova snímače na tachometru
10,11,12,13 Zem
14,15 Výstupní napětí 5V

Jak je vidět na konektoru je vyvedeno hned několik zemí a napájecí napětí 5V. Díky tomu je možno pro každý snímač připojit vlastní vodiče s napájením a zemí.

b) Držák hallova snímače pro tachometr

Pro uchycení hallova snímače k tachometru a pro připojení vodičů jsem navrhnul jednoduchý malinký plošňáček, který příjde namontovat ze zadní strany tachometru.

Vyleptaný plošňáček:

Osazení pro montáž do tachometru:

Tachometr má již zvýroby "okýnko" pro připevnění snímače:

Připevnění Hallova snímače k tachometru. Snímač je potřeba natvarovat tak, aby nebránil volnému otáčení ručičky ani rotaci magnetického kotouče (vyzkoušet šroubovákem zasunutým do otvoru pro lanko). Před definitivním zašroubování k tachometru je potřeba do svorek připevnit 3 vodiče: +5V, zem a signálový vodič.

c) Displej Nokia3310

Detailní způsob práce s zapojení pinů ke konektoru PSL10 bylo již popsáno zde.

Ke konektoru mobilního telefonu je tedy potřeba připojit konektor PSL10, kterým je pak pomocí propojovacího plochého vodiče připojen k elektronice palubního počítače.

Pro zabudování displeje do auta jsem použil originální záslepku palubního počítače a originální kryt telefonu Nokia3310. Kryt zajišťuje správný tvar okénka pro displej a také krycí plexi. Tvarové rozdíly mezi záslepkou a částí krytu vykryl tmel.

Ve zkratce číslování propojení displeje na konektor PSL10:

Displej byl přilepen k hotové krytce epoxidovým lepidlem. Dale na celek byla přilepena krabička U-KM02, která na celek padne po odříznutí jedné strany. Slouží jedna jako držáček konektoru a jednak je vylepena alobalem a je v ní umístěna bílá podsvětlovací dioda.

4. Ovládání

a) Spuštění - zapnuté zapalování, vypnutý motor

První spuštění se provede zapnutím zapalování - tedy přivedením napětí +12V na vstup 4. Pokud toto napětí je menší než asi 13V, pak se zobrazí následující sekvence:

Logo Celková spotřeba Minulá spotřeba Teplota Napětí

Po spuštění se tyto obrazovky samočinně přepínají.

Celková spotřeba - je nevynulovatelná hodnota ujetých km a litrů spotřebovaného paliva. Je tak možno sledovat spotřebu za posledních x tisíc km.

Minulá spotřeba - jsou vynulovatelné hodnoty. Hodnoty lze vynulovat po nastartování motoru podržením obou ovládacích tlačítek po dobu 2s.

b) Spuštění - nastartovaný motor

Jakmile napájecí napětí překročí hodnotu 13, přepne se počítač do režimu měření. Mezi jednotlivými funkcemi počítače, lze jednoduše přepínat dvěmi tlačítky (funkce vpřed a vzad). Dlouhým podržením obou tlačítek dojde k vynulování hodnot: ujetá vzdálenost, množství spotřebovaného paliva, průměrná spotřeba, čas jízdy.

Spotřeba Rychlost Vzdálenost/Palivo Čas jízdy Dobíjení Teplota

c) Servisní menu

Servisní menu je speciální menu pro korekci měřených údajů.

Počítač se do servisního menu přepíná následující způsbem: je potřeba držet stisknuta obě tlačítka a zároveň zapnout napájení (zapalování).

Na displeji se pak samočinně přepínají obrazovky, přičemž k přepnutí dojde vždy při delší nečinnosti.

Kontrast Napětí Spotřeba Final

Pravé tlačítko znamená vždy korekci směrem nahoru (+) a levé směrem dolu(-).

Na první obrazovce se nastavuje kontrast displeje, dále pak hodnota dobíjecího napětí (provonat hodnotu s hodnotou voltmetru připojeného na baterii).

Korekce průtoku paliva se provádí následujícím způsobem:

  1. Zajet na čerpací stanici :-) Načerpat plnou nádrž benzínu a vynulovat hodnoty v palubním počítači (dlouhý stisk obou tlačítek při nastartovaném motoru).
  2. Jezdit a jezdit a jezdit... dokud se nerozsvítí hladové oko.
  3. Zajet na čerpací stanici :-) Opět načerpat plnou nádrž benzínu. Spustit palubní počítač v servisním režimu a na třetí obrazovce porovnat hodnotu množství spotřebovaného paliva s hodnotou skutečně načerpaného paliva (na stojanu, na účtu). Případně tlačítky (+),(-) tuto hodnotu dorovnat aby byla stejná. Malým číslem je uvedena konstanta průtoku, která by měla být cca stejná vždy pro daný typ motoru (1.3BMM, 1.3MPI, 1.6MPI).

Vzhledem k zaokrouhlování výpočtů v procesoru je lépe tento proces několikrát zopakovat.

Download

Seznam součástek

Schéma zapojení a deska plošných spojů

 

 

 

 

 

 

Zařízení nebylo schváleno pro provoz v automobilu proto veškerá montáž a užívání je pouze na vlastní nebezpečí. Autor neručí za škody způsobené montáží ani používáním.