Nastavitelný paměťový cyklovač stěračů
Při přechodu na Ford Focus mi chyběl paměťový cyklovač stěračů, který jsem měl z výroby jak na Š-Felicii, tak na Fordu Fiesta.
Jediná možnost jak mít na Focusu nastavitelný cyklovač je pořídit si páčku s přepínačem intervalu a pak případně dopojit jeden vodič (v případě, že náš vůz nemá přípravu).
Jelikož jsem:
- Nechtěl měnit páčku ovládání stěračů
- Nemám rád 5 pevně nastavených intervalů, kdy se ani jeden z nich nikdy nehodí
Takže jsem si vyrobil modul s ATTiny13, který se chová přesně jako paměťové cyklovače ve výše zmíněných autech. Nemusí se tedy měnit páčka - její funkce zlstává stejná!
Popis funkce:
- Zapnu a vypnu páčku stěračů do polohy č.1.
- Procesor začíná počítat čas.
- Počkám až znovu naprší na okno.
- Znovu zapnut páčku stěračů do polohy č.1. Procesor si zapamatuje za jak dlouho jsem páčku zapnul a se stejným intervalem bude dále sám spínat signál pro stěrače relátkem.
- Vypnutí se provede pouhým vypnutím stěračů páčkou.
1. Schéma zapojení
Schéma zapojení je velice jednoduché. Napájecí napětí je vyrobeno integrovaným stabilizátorem 7805. Vstup pro procesor je vyroben přes zenerovu diodu 5V1 - přivádíme zde napětí z páčky ovládání stěračů - 14V. Výstupem je relé REL1, které spíná napětí automobilu na výstupní svorku - tak se zapojí na standarní cyklovač v autě.
2. Oživení
a) Vyrobíme a osadíme DPSku
Data pro výrobu plošného spoje jsou ZDE
b) Firmware
Program pro ATTiny asi netřeba komentovat je úplně jednoduchý a okomentovaný.
Procesor je potřeba naprogramovat MIMO modul! Na desce nejsou vyvedeny potřebné piny na žádný programovací konektor, takže procesor naprogramujeme někde jinde (třeba na kontaktní poli) a vložíme do modulu.
Nastavení pojistek:
- LOW=0x77
- HIGH=0xF9
c) Testování
Test provedeme jednoduše připojením napájecího regulovatelného zdroje napětí na svorkovnici K1. Napájecím napětím se dotkneme pinu 2 na svorkovnici K2. Ve stejný okamžik se sepné relé REL1. Relé se automaticky odpojí po cca 2s. Znovu přivedeme napětí na pin č.2 svorkovnice K2 - tentokrát natrvalo. Relé bude samočinně spínat s periodou, jakou jsme udělali mezi prvním a druhým sepnutím.
3. Zapojení do auta - příklad Ford Focus MK1
Postup montáže:
- Sejmeme horní krycí plast sloupku řízení.
- Odpojíme konektor ovladače světel (C441) ze zadní páčky ovládání stěračů. Je potřeba podržet pojistku proti vypadnutí konektoru, která je na jeho horní straně. Číslování pinů viz. obrázek. Rozkliknutím se zobrazí další informace.
- Konektor si stáhneme dolů a můžeme na něj začít napojovat modul podle následujícího schématu:
- pin č.6 - zde se objeví napětí po zapnutí zapalování
- pin č.3 - kostra, záporný pól napájení
- Na stranu vodiče vedoucí do konektoru zapojit pin č.2 na K2 - zde se objeví napětí po sepnutí páčky do polohy č.1
- Na stranu vodiče, která vede do aura zapojit pin č.1 na K2 - zde se objeví napětí po sepnutí relé paměťového cyklovače.
- Zpět zapojit konektor C441 do ovladače N104, zakrytovat palubní desku a je hotovo.
Tedy vždy paralelně (nic nerozpojovat!!!) na stávající kabeláž napojit:
Dále je potřeba přerušit vodič vedoucí k pinu č.10. Dále:
Pro úplnost kompletní schéma zapojení ovladače stěračů.
Zařízení nebylo schváleno pro provoz v automobilu proto veškerá montáž a užívání je pouze na vlastní nebezpečí. Autor neručí za škody způsobené montáží ani používáním. |