JedlaTech

Elektronika, programování AVR a jedna bílá Felicie

 

Nastavitelný paměťový cyklovač stěračů

Při přechodu na Ford Focus mi chyběl paměťový cyklovač stěračů, který jsem měl z výroby jak na Š-Felicii, tak na Fordu Fiesta.

Jediná možnost jak mít na Focusu nastavitelný cyklovač je pořídit si páčku s přepínačem intervalu a pak případně dopojit jeden vodič (v případě, že náš vůz nemá přípravu).

Jelikož jsem:

Takže jsem si vyrobil modul s ATTiny13, který se chová přesně jako paměťové cyklovače ve výše zmíněných autech. Nemusí se tedy měnit páčka - její funkce zlstává stejná!

Popis funkce:

1. Schéma zapojení

Schéma zapojení je velice jednoduché. Napájecí napětí je vyrobeno integrovaným stabilizátorem 7805. Vstup pro procesor je vyroben přes zenerovu diodu 5V1 - přivádíme zde napětí z páčky ovládání stěračů - 14V. Výstupem je relé REL1, které spíná napětí automobilu na výstupní svorku - tak se zapojí na standarní cyklovač v autě.

2. Oživení

a) Vyrobíme a osadíme DPSku

Data pro výrobu plošného spoje jsou ZDE

b) Firmware

Program pro ATTiny asi netřeba komentovat je úplně jednoduchý a okomentovaný.

Procesor je potřeba naprogramovat MIMO modul! Na desce nejsou vyvedeny potřebné piny na žádný programovací konektor, takže procesor naprogramujeme někde jinde (třeba na kontaktní poli) a vložíme do modulu.

Nastavení pojistek:

c) Testování

Test provedeme jednoduše připojením napájecího regulovatelného zdroje napětí na svorkovnici K1. Napájecím napětím se dotkneme pinu 2 na svorkovnici K2. Ve stejný okamžik se sepné relé REL1. Relé se automaticky odpojí po cca 2s. Znovu přivedeme napětí na pin č.2 svorkovnice K2 - tentokrát natrvalo. Relé bude samočinně spínat s periodou, jakou jsme udělali mezi prvním a druhým sepnutím.

3. Zapojení do auta - příklad Ford Focus MK1

Postup montáže:

  1. Sejmeme horní krycí plast sloupku řízení.
  2. Odpojíme konektor ovladače světel (C441) ze zadní páčky ovládání stěračů. Je potřeba podržet pojistku proti vypadnutí konektoru, která je na jeho horní straně. Číslování pinů viz. obrázek. Rozkliknutím se zobrazí další informace.
  3. Konektor si stáhneme dolů a můžeme na něj začít napojovat modul podle následujícího schématu:
  4. Tedy vždy paralelně (nic nerozpojovat!!!) na stávající kabeláž napojit:

    • pin č.6 - zde se objeví napětí po zapnutí zapalování
    • pin č.3 - kostra, záporný pól napájení

    Dále je potřeba přerušit vodič vedoucí k pinu č.10. Dále:

    • Na stranu vodiče vedoucí do konektoru zapojit pin č.2 na K2 - zde se objeví napětí po sepnutí páčky do polohy č.1
    • Na stranu vodiče, která vede do aura zapojit pin č.1 na K2 - zde se objeví napětí po sepnutí relé paměťového cyklovače.
  5. Zpět zapojit konektor C441 do ovladače N104, zakrytovat palubní desku a je hotovo.

Pro úplnost kompletní schéma zapojení ovladače stěračů.

 

 

 

Zařízení nebylo schváleno pro provoz v automobilu proto veškerá montáž a užívání je pouze na vlastní nebezpečí. Autor neručí za škody způsobené montáží ani používáním.