Univerzální automatické rozsvěcení světel - denní svícení (+instalace do vozu Ford Fiesta)
Automatické rozvěcování světel jsem měl už na Š120, tehdy jen obyč relátko zapojené na spínací skříňku. Po koupi "nového" vozu Felicia mi zapínání světel chybělo ale chtěl jsem už něco krapet inteligentnějšího než obyč relátko. Udělali jsem si tedy jednoduchý obvod s PIC16F628, který komparoval napětí a při nastartování (=zvýšení napětí) po časové prodlevě sepnul relé, které rozsvítilo světla.
Čas šel dál opět je tu starý nový vůz :-) Tentokrát Ford Fiesta MK6. A opět auto bez automatického zapínání světel. Osobně teda nechápu jak v dnešní době bez tohoto udělátoru někdo ještě může žít ale dejme tomu. Takže jsem znovu potřeboval vyřešit stejný problém.
Jelikož můj udělátor na Felicii byl snad můj první počin elektroniky do auta, rozhodl jsem se udělat nový návrh. Ten je nakonec asi na polovičním plošňáku a celkově je vypadá o něco "profesionálněji".
Takže tady máme nový modul pro automatické spínání světel. Funkce je naprosto jednoduchá:
- Při zapnutí zapalování (=klíček v poloze "II") se zapne modul a začíná měřit napětí.
- Překročí-li napájecí napětí hodnotu 13,5V (= auto je nastartováno, alternátor běží), modul dá zvukový signál (2xkrátce pípne) a s časovým zpožděním sepne relé.
- Po sepnutí relé drží sepnuto až do vypnutí napájecího napětí (=zapalování). Tedy ani při poklesu napětí pod spínací úroveň (13,5V) nedojde k vypnutí světel. Důvod je jednoduchý - zapnutím více spotřebičů může napětí snadno klesnout, případně v noci na křižovatce když nám auto "chcípne" tak by nebylo příjemné aby zároveň zhasnuly světla. Ke zhasnutí světel tedy dojde skutečně až v okamžiku vypnutí zapalování.
- Během jízdy modul hlídá hodnotu napájecího napětí a v případě že by napětí trvale kleslo pod 12V, provede 1x za minutu upozornění zvukovou signalizací - nokia SMS tón. To pro případ poruchy dobíjení.
1. Schéma zapojení
Zapojení je naprosto jednoduché. Základem je procesor ATTiny13, který měří napětí a ovládá piezo a relátko. R1-R2 je dělič napětí s výsledným poměrem 0,27027... na výstupu děliče bude tedy 5V v případě že napájecí napětí bude 18,5V. Pro naši hranici 13,5V na odporu R2 bude napětí 3,648V. 78L05 je klasika 5V stabilizátor. REL1 je relé 12V cívka/15A kontakty. To je spínané MOS tranzistorem typu N. Piezo je spínané přímo výstupem z procesoru (max. proud je udaný výrobcem 7mA).
K tomu nějaké ty svorky pro napájení a relé... ale to až dále.
2. Oživení
a) Vyrobíme a osadíme DPSku
Data pro výrobu plošného spoje jsou ZDE
b) Firmware
Program pro ATTiny asi netřeba komentovat je úplně jednoduchý a okomentovaný.
Procesor je potřeba naprogramovat MIMO modul! Na desce nejsou vyvedeny potřebné piny na žádný programovací konektor, takže procesor naprogramujeme někde jinde (třeba na kontaktní poli) a vložíme do modulu.
Nastavení pojistek:
- LOW=0x75
- HIGH=0xF9
c) Testování
Test provedeme jednoduše připojením napájecího regulovatelného zdroje napětí na svorkovnici K1. Postupně zvyšujeme napětí, při překročení cca 13,5V zapípá piezo a sepne relé. Relé taky můžeme zkusit multimetrem, zda skutečně seplo. Lépe je vše si ověřit doma na stole než zjišťovat v autě proč to nechodí...
3. Zapojení do auta - příklad Ford Fiesta MK6
a) Obecně
Zapojení do auta je velice jednoduché a lze aplikovat prakticky na jakékoliv vozidlo.
Vodiče, které je potřeba najít a zapojit v autě:
- Napájecí napětí z klíčku - buď na polohu "I" nebo na polohu "II". Předpokládám že na většině vozidel je jednodušší poloha "II". Tento vodič půjde najít asi na všech autech přímo na konektoru k ovladači světel.
- Vodič spínání parkovacích světel. Tento vodič bude na většině aut potřeba zapojit přes oddělovací diodu. To proto, aby správně fungovalo klasické ruční spínání světel. Kdyby se nepoužila dioda, pak by při manuálním zapnutí parkovacích světel zároveň seply také tlumené! Toto není potřeba například na Š Felicii, která má oddělena tlačítka. U tohoto a poddobných vozů modul zapojíme pouze na zapínání parkovacích světel a tlumená necháme stále zapnuta tlačítkem. Při vypnutém zapalování pak nesvítí nic a zapnutím zapalování (po sepnutí parkovacích světel automatem) se sepnou také tlumená.
- Vodič spínání tlumených světel.
b) Příklad instalace do Ford Fiesta MK6
Postup montáže:
- Sejmeme spodní krycí plast palubní desky.
- Odpojíme konektor ovladače světel (C338) ze zadní strany palubní desky. Je potřeba podržet pojistku proti vypadnutí konektoru, která je na jeho horní straně. Číslování pinů viz. obrázek. Rozkliknutím se zobrazí další informace.
- Konektor si stáhneme dolů a můžeme na něj začít napojovat modul podle následujícího schématu:
- pin č.8 - zde se objeví napětí po zapnutí zapalování
- pin č.10 - kostra, záporný pól napájení
- pin č.13 - sem je potřeba přivést napětí pro sepnutí parkovacích světel - nutno oddělit diodou!!!
- pin č.6 - sem je potřeba přivést napětí pro sepnutí tlumených světel
- Zpět zapojit konektor C338 do ovladače N120, zakrytovat palubní desku a je hotovo.
Tedy vždy paralelně (nic nerozpojovat!!!) na stávající kabeláž napojit:
Činnost při tomto zapojení je následující:
- Standardní použití je že ovladač světel je v poloze "0" - tedy vše vypnuto. V této poloze se samočinně rozsvítí světla po nastartování. Ovládání sklonu předních světel a dálková světla fungují normálně.
- Pro zapnutí mlhových světel je potřeba klasicky pootočit ovladačem na polohu "2" a pak klasicky zapínat tahem mlhová světla.
- Také je možno světla zapínat klasickým způsobem, jak mlhovky, tak tlumená světla.
Pro úplnost kompletní schéma zapojení ovladače světel v autě. Ve verzi vozu bez "day running lamps" jsou na příslušných pozicích konektoru volné piny bez kabelu!
Download
Schéma zapojení a deska plošných spojů ve formátu Eagle 6.2
Zařízení nebylo schváleno pro provoz v automobilu proto veškerá montáž a užívání je pouze na vlastní nebezpečí. Autor neručí za škody způsobené montáží ani používáním. |