Řez lambda sondy Felicie 1.3MPi
Lambda sonda je snímač, který měří množství kyslíku v plynech (kapalinách). Nejjednodušší rozdělení je na 2 základní typy:
- Úzkopásmová - nejstarší koncepce (použitá ve felicii), dokáže rozlišovat pouze 2 stavy, ke kterým přiřazuje následující hodnoty:
- 0,2V - "chudá směs" = množství kyslíku je dostatečné pro přeměnu oxidu uhelnatého (CO) produkovaného spalováním směsi ve válcích na oxid uhličitý (CO2)
- 0,8V - "bohatá směs" = výfukové plyny obsahují málo kyslíku a větší množství nespáleného paliva
- Širokopásmová - modernější koncepce, snímač dokáže generovat signál obsahující informaci o konkrétním obsahu kyslíku ve výfukových plynech
Ideální (stochiometrický) poměr je pak indikován napětím o velikosti cca 0,45V. Lambda sonda tohoto typu je však nejcitlivější na poměr blízký stochimetrickému a odchylka libovolným směrem má za následek okamžitou změnu napětí na 0,2 nebo 0,8V.
Čidlo začíná správně fungovat při dosážení teploty cca 300°C. Do dosažení této teploty naměřené hodnoty nejsou přesné a proto bývají lambda sondy vybaveny vyhříváním, které urychlí dosažení ideální teploty.
Nefunkční lambda sonda BOSCH:
Po otevření plechového pouzdra je vidět keramický váleček po jehož rozbití je možno vidět jednak samotný snímací prvek a druhak jeho vyhřívání:
Vyhřívání je přivedeno dvěma bílými vodiči přes pružné kontakty, pevně svírající snímací prvek:
Snímací prvek je tvořen připevněn objímkou k černému vodiči. Druhým pólem je šedý vodič připojený ke kovovému obalu sondy.
Porovnání průběhů funkční a nefunkční lambda sondy:
Uvedená lambda sonda je nefunkční, po rozebrání byl zjištěn přepálený snímač. Špatná funkce se projevovala neschopností plynulé akcelerace, ani udržení ustálené rychlosti. V "pořádku" auto zrychlovalo pouze v režimu na-plný-plyn. Lambda sonda byla následne diagnostikována programem VAG-COM:
Průběh nefunkční lambda regulace:
Průběh funkční lambda regulace po výměně za novou Bosch sondu. Z grafu je patrné že díky úzkopásmové sondě se neustále střídá stav chudá/bohatá: