JedlaTech

Elektronika, programování AVR a jedna bílá Felicie

 

Řez lambda sondy Felicie 1.3MPi

Lambda sonda je snímač, který měří množství kyslíku v plynech (kapalinách). Nejjednodušší rozdělení je na 2 základní typy:

Čidlo začíná správně fungovat při dosážení teploty cca 300°C. Do dosažení této teploty naměřené hodnoty nejsou přesné a proto bývají lambda sondy vybaveny vyhříváním, které urychlí dosažení ideální teploty.

Nefunkční lambda sonda BOSCH:

Po otevření plechového pouzdra je vidět keramický váleček po jehož rozbití je možno vidět jednak samotný snímací prvek a druhak jeho vyhřívání:

Vyhřívání je přivedeno dvěma bílými vodiči přes pružné kontakty, pevně svírající snímací prvek:

Snímací prvek je tvořen připevněn objímkou k černému vodiči. Druhým pólem je šedý vodič připojený ke kovovému obalu sondy.

Porovnání průběhů funkční a nefunkční lambda sondy:

Uvedená lambda sonda je nefunkční, po rozebrání byl zjištěn přepálený snímač. Špatná funkce se projevovala neschopností plynulé akcelerace, ani udržení ustálené rychlosti. V "pořádku" auto zrychlovalo pouze v režimu na-plný-plyn. Lambda sonda byla následne diagnostikována programem VAG-COM:

Průběh nefunkční lambda regulace:

Průběh funkční lambda regulace po výměně za novou Bosch sondu. Z grafu je patrné že díky úzkopásmové sondě se neustále střídá stav chudá/bohatá: